opc_loader

Wensenlijst

Inzet van de receptiebalie tijdens (en na) corona

Inzet van de receptiebalie tijdens (en na) corona

Inzet van de receptiebalie tijdens (en na) corona

Kantoorpanden gaan weer open, wat allemaal volgens de richtlijnen van het RIVM moet gebeuren. Één van de minst goed te controleren plekken binnen het kantoorpand is toch wel de entree én daarbij ook de receptiebalie. Hoe zet je de receptiebalie tijdens (en na) tijden van corona het beste in?

Zorg voor een hygiënische entree

Wanneer je medewerkers en/ of andere bezoekers gaat ontvangen in uw kantoorpand, is het uiteraard belangrijk dat dit allemaal kan gaan volgens de aangegeven richtlijnen van het RIVM. Daarbij is het belangrijk dat iedereen die het pand binnenkomt, direct de mogelijkheid krijgt om zijn of haar handen te wassen of te kunnen reinigen met desinfecterende handgel. Controleer regelmatig of hiervoor de nodige middelen ter beschikking gesteld worden. Dit is de basis voor een corona-proof kantoorbezoek en iets waar de receptionist(e) goed op zou kunnen toezien.

Bezoekers veilig ontvangen aan de balie

Er wordt momenteel nog steeds gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken, maar wanneer dit niet mogelijk is of wanneer er toch echt bezoekers op kantoor langs moeten komen, moet er wel een veilig en goed ontvangst mogelijk zijn. Hiervoor zullen er voor de receptie aan verschillende zaken gedacht moeten worden:

Indien mogelijk: spreek vooraf ontvangsttijden af

Dit zal niet altijd mogelijk zijn, maar probeer zoveel mogelijk vooraf een tijd af te spreken met uw bezoekers. Op deze manier wordt (onnodige) drukte in de entree en aan de receptiebalie vermeden, wat zowel voor de bezoekers als voor de receptionist(e) fijn is.

Indien mogelijk: doe vooraf al een gezondheidscheck

Ook dit zal niet altijd mogelijk zijn, maar probeer zoveel dit kan, bezoekers vooraf een gezondheidscheck af te nemen. Hieronder vallen volgens het RIVM onderstaande vragen, waarbij alle vragen met ‘nee’ beantwoord moeten worden, als één van de vragen met ‘ja’ beantwoord wordt, mag de bezoeker niet komen.

  1. Heeft u de afgelopen 24 uur of op dit moment één of meerdere van de volgende milde klachten: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak?
  2. Heeft u op dit moment een huisgenoot/ gezinslid met koorts en/ of benauwdheidsklachten?
  3. Heeft u het nieuwe coronavirus gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en is dit in de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  4. Heeft u een huisgenoot/ gezinslid met het nieuwe coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en heeft u korter dan 14 dagen geleden contact gehad met deze huisgenoot/ gezinslid terwijl hij/ zij nog klachten had?
  5. Bent u in thuisisolatie omdat u direct contact heeft gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?

Plaats een bord bij de balie

Om een zo persoonlijk en ‘normaal’ mogelijk ontvangst te kunnen geven, kunnen er borden geplaatst worden aan de receptiebalie, die als ‘spatschermen’ tegen het coronavirus. Het plaatsen van zo’n ‘spatscherm’ wordt ook direct ervaren als barrière, waardoor een bezoeker vaak vanzelf al een stapje terug doet. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, als staande en hangende spatschermen, net wat het best bij uw balie past.

Zorg voor wachtlijnen op 1,5 meter afstand

Wanneer er meerdere bezoekers tegelijkertijd binnenkomen, zal er automatisch een rij ontstaan bij de receptiebalie. Om ook hier de 1,5 meter de kunnen waarborgen, is het van belang dat er wachtlijnen, met behulp van stickers, op de grond worden aangegeven. Zo kan iedereen de nodige afstand van elkaar bewaren.

Veilige afstand in wachtruimte

Naast een veilige afstand in de rij voor de balie, is het ook belangrijk dat daarna de 1,5 meter wordt gewaarborgd wanneer een bezoeker nog even moet wachten. Zorg er dus voor dat de wachtruimte zo is ingedeeld, dat er alleen plaatsgenomen kan worden op 1,5 meter afstand van elkaar.

Corona werkzaamheden voor receptionist(e)

Bovenstaande maatregelen zijn voor de bezoekers, maar zeker ook voor uw receptionist(e) van belang. Stem daarom ook zeker met uw receptionist(e) af dat hij/ zij voor de waarborging hiervan zorgt en dat hij/ zij meedenkt met de nodige hygiëne maatregelen binnen uw kantoorpand.

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.