opc_loader

Wensenlijst

Stappenplan Corona Veilig Kantoor

Stappenplan Corona Veilig Kantoor

Stappenplan Corona Veilig Kantoor

Om een Corona veilig kantoor of een Corona veilige school te krijgen zijn ons inzien in ieder geval maar niet uitsluitend de volgende stappen nodig. 

Wij hebben ons uiterste best gedaan om zo compleet mogelijk te zijn. Wij zijn ons bewust dat deze lijst lang niet volledig en compleet is. Mis je bepaalde onderdelen laat dat ons dan weten. Dan kunnen we het toevoegen.

Laten we samen ervoor zorgen dat we allemaal zo snel mogelijk het MKB weer aan het werk krijgen.

Algemeen

·        vermijd zoveel mogelijk contact en contactonderdelen.

·        Voor gebruik alles desinfecteren en dat dagelijks blijven doen;

·        Doorlopend op de dag alles wat aangeraakt schoonmaken en desinfecteren;

·        Bij voorkeur alle deuren open zetten / verwijderen anders zoveel mogelijk via de voet te bedienen;

·        Luchtkwaliteit monitoren op CO2 (max 800 ppm) bij te hoge concentratie CO2 ga je elkaars uitwasemingen inademen met alle mogelijke gevolgen van dien. Dus CO2 boven 800 ppm mensen uit de ruimte en luchten;

·        Zorg voor goede ergonomische thuiswerkplekken (arbo wet);

·        Zet waar mogelijk stewards (safety host) in om (vooral in het begin) alles te blijven uitleggen en herhalen.

Gebouwentoegang:

·        Gebruik zoveel mogelijk automatische schuifdeuren;

·        Automatische Draaideur bij voorkeur permanent open en anders niet meer dan 1 te gelijk(eventueel meer indien groot genoeg om afstand te houden). Bij de toegang staat bij voorkeur een steward die dit uitlegt. Bij de entree staat een bord die dit aangeeft. Stickers op de ramen laten zien met hoeveel je in de draaideur mag staan;

·        Handmatige draaideur. Bij voorkeur geheel open zetten en anders op slot en nooddeur gebruiken;

·        Normale deur, bij voorkeur deur continu openhouden of steward bij de deur die de deur voor bezoekers (voornamelijk op scholen) openhoudt. Eventueel kan gekozen worden om ervoor te zorgen dat de deur niet in het slot valt en met de voet te openen is.

·        Bij voorkeur een aparte ingang en een aparte uitgang creëren; let hierbij op dat een nooddeur in de basis niet als reguliere in- of uitgang mag worden gebruikt.Let op de draairichting bij voorkeur alles naar buiten toe te openen (voet);

·        Spreid gedurende de dag het gebruik en bezoek. In een kantoor bijvoorbeeld door op gespreide tijden te gaan werken. Ochtend shift en een middag shift of wisselmedewerkers per dag. Stimuleer thuis werken en wissel dit af;

·        Stickers op ramen, stickers op de grond plus informatie bord bij de eerste entree (per verdieping);

·        Bordplaatsen met uitleg regels mbt 1,5 meter regels op meerdere plekken in het gebouw;

·        Desinfectieapparaat plaatsen bij entree en eventueel uitgang. Uiteraard zoveel mogelijk handsfree;

·        Eventueel stewards/medewerkers in de hal op een goed zichtbare plek in de loop plaatsen bij een informatie desk/kiosk;

·        stewardplaatsen die temperatuur van bezoekers opmeet om zo te kunnen bepalen of je wel het gebouw in kan. Dit moet d.m.v. infrarood thermometer.

(Corona) Receptie

·        Corona informatie kiosk creëren;

·        Bezoekers online laten inschrijven voordat zij het gebouw in komen. Op laten halen door de bezoekende;

·        Stickers op de grond plakken waar je achter moet blijven staan. Of op een andere manier duidelijk maken;

·        Plastic bord plaatsen waar de dames of heren achter zitten;

·        Voor de receptie gastvrouwen/heren plaatsen die bij drukte de mensen kunnen spreiden en/of koffie kunnen aanbieden kan dezelfde zijn als die de deur en de toegang regelt.

Koffieapparaat en alle andere apparaten die vaak gebruikt worden (kopieer, intercom, kassa, telefoons, grote kantoorartikelen (repro)):

·        Bij elke apparaat disinfectie en gebruikshandleiding ophangen;

·        In plaats van desinfectie kunnen het ook doekjes/whipes zijn. Vooraf en na gebruik schoonmaken;

·        Koffie barista mannen/vrouwen inhuren die koffie voor je zetten bij voorkeur met koffiekar;

·        Een steward/ gastvrouw/ gastheer die apparaat bediend of voortdurend op de dag schoonmaken (door schoonmaker of medewerkers);

·        Stickers op de grond waar mensen achter moeten blijven staan als iemand koffie haalt of apparaat bediend.

Gebruik toiletten:

·        Bij voorkeur een toiletsteward die schoonmaakt en de bezetting reguleert;

·        Werken met een soort stoplicht om te bepalen hoeveel mensen er in een toiletruimte zijn als optie van toiletsteward niet kan;

·        Overal voldoende desinfectans;

·        Aanschaf seatcleaners voor toiletten;

·        Meerdere keren een toilet ronde uitvoeren op de dag (minimaal 2x per dag);

·        Toiletten sluiten om te voorkomen dat er meerdere mensen tegelijk om de wastafel staan; Advies is wel om per etage toiletten open te houden om te voorkomen dat medewerkers gaan zwerven in het gebouw. Gevolg kan zijn dat bij een eventuele besmetting niet te bepalen is waar deze vandaan komt;

·        Urinoirs sluiten zodat je meer ruimte krijgt (om en om);

·        Sensorkranen aanschaffen of kranen met grote hendel te gebruiken met papier;

·        Papierenhanddoeken automaten (dispensers ophangen ipv luchtdispensers);

·        Stickers op deuren om het beleid uit te leggen;

·        Overal extra prullenbakken plaatsen en vaker legen (bij voorkeur prullenbakken met voetbediening plaatsen);

·        Tissue toiletpapier ipv rollen toiletpapier zodat niemand onnodig toiletpapier kan aanraken;

·        Handschoenen of tissues neerleggen waarmee bezoekers de toiletdeuren kunnen openen en om de toilet mee door te spoelen;

·        Sensorzeep dispensers of (omgebouwde) elleboog dispensers

·        Calamiteitenplan opstellen wat te doen bij een ongelukje op het toilet? Hoe snel komt de schoonmaak dan? Wie doet dat? Hoe reinig je dat?

·        Dagelijks desinfecteren van handgrepen, deuren, drukknoppen toiletten, vloeren, tegels.

Kantooromgeving:

·        Opstellen calamiteitenplan en omgangsregels. Laat eventueel stewards rondlopen die medewerkers wijzen op hun verantwoordelijkheid en de omvangregels;

·        Voor openen of na sluiting volledige kantoor desinfecteren (bureaustoelen, leuningen van stoelen, leuningen van trappen, liften, bureaus, deurklinken, vloeren, toiletten enz.)

·        Kantoor opnieuw indelen rekening houdend met 1,5 meter; (sluit kantoortuinen en maak weer “kleine” kantoortjes) plaats plastic folies / plexiglas etc;

·        Looproutes bedenken (met de klok mee) en in en uitgang maken, 1 trap op en een andere trap neer. Éénrichtingsverkeer;

·        Bekijken hoeveel mensen er in de lift mogen en protocol maken verdieping 0-5 verplicht met de trap overige liften anders indelen (lift A verdieping 5-10, lift B verdieping 11-15 etc)

·        Werk met stickers in liften hoe mensen moeten staan en hang een bord op;

·        Verwijder muizen en vaste toetenborden en vervangen door medische toetsenborden en muizen of persoonlijke toetsenborden en muizen;

·        Laat medewerkers gespreid over de dag op kantoor komen, ene dag om 9 uur tot 12.00 uur andere dag van 13.00 uur tot 17.00 uur of om de dag;

·        Verleng de kantoortijden, dus kantoor is open van 6 uur tot 21.30 uur;

·        Restaurant is langer open, vanaf 11.00 uur tot 15.00 uur;

·        Werk met (duurzaam) wegwerpservies of laat mensen zelf servies meenemen;

·        Al het eten biedt je aan in plastic of bij voorkeur een duurzaam alternatief in de kantine of laat medewerkers achter hun bureau de lunch nuttigen of buiten;

·        In de kantine kunnen medewerkers zelf hun eten afrekenen, dus geen kassa systeem meer. Contactloos betalen;

·        Serveer uitsluitend gezonde voeding;

·        Stimuleer sporten dus geef punten als mensen met de trap gaan in plaats van de lift;

·        Stimuleer dat mensen met de fiets komen. Dit kan met het nieuwe lease systeem van de overheid heel goed. Hef auto parking op en laat mensen daar hun fietsenplaatsen. heb je meer ruimte;

·        Werk met veel wegwijsborden en informatieborden om regels uit te leggen;

·        Ga werken met weggooi bekers en of gebruik een eigen beker;

·        Werkplek, bureau stoelen, computer en muis zijn persoonlijk en niet meer voor iedereen (flex);

·        Desinfecteer je werkplek zelf extra voordat je gaat werken;

·        Steward/gastvrouw bij de lift/entree;

·        Maak intercomsysteem bij de parking zonder druk knoppen of maak een slagboom systeem op nummerplaat herkenning /zet slagbomen open en ga uit van ieders verantwoordelijkheid;

·        Verbiedt deelauto’s of dat mensen auto’s onderling uitlenen aan elkaar of samen reizen;

·        Maakt grote ontvangst ruimte met corona info balie;

·        Stimuleer thuis werken zodat er ruimte is om bureaus verder uit elkaar te zetten op 1,5 meter;

·        Maakbureaus na elke shift of werkdag of per dagdeel schoon/desinfecteer zodat je contact besmetting kan voorkomen;

·        Maak aparte leveranciers ingang waar goederen in een sluis kunnen worden geplaatst en plaats een intercom systeem zodat je “mondeling“ kan aftekenen;

·        Creëer zoveel mogelijk verschillende toegangen tot het gebouw en wijs toegangen per afdelingen toe. Op die manier voorkom je kruisbestuiving;

·        Maak zo min mogelijk gebruik van spreekkamers/vergaderruimten met meerdere mensen (liever nooit meer dan 3 mensen), gebruik/creëer voor besprekingen met 2 mensen alternatieve bespreekmethodes (wandelen, treinzitjes, andere meer open tafels). Gebruik afgesloten ruimten alleen voor (persoonlijk) gevoelige gesprekken. Plaats plexiglas schermen in de spreekkamers.

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.