opc_loader

Wensenlijst

Stappenplan Corona Veilige School

Stappenplan Corona Veilige School

Alleen samen krijgen we Corona onder controle!

Om een Corona veilig kantoor of een Corona veilige school te krijgen zijn ons inzien in ieder geval maar niet uitsluitend de volgende stappen nodig. 

Wij hebben ons uiterste best gedaan om zo compleet mogelijk te zijn. Wij zijn ons bewust dat deze lijst lang niet volledig en compleet is. Mis je bepaalde onderdelen laat dat ons dan weten. Dan kunnen we het toevoegen.

Laten we samen ervoor zorgen dat we allemaal zo snel mogelijk het MKB weer aan het werk krijgen.

Algemeen

·        vermijd zoveel mogelijk contact en contactonderdelen. Dit betekent dat de leerlingen zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal blijven en dat de leerkrachten eventueel wisselen van lokaal;

·        Voor gebruik alles desinfecteren en dat dagelijks blijven doen;

·        Doorlopend op de dag alles wat aangeraakt schoonmaken en desinfecteren;

·        Bij scholen in pauzes en op gezette tijden op de dag een extra schoonmaak ronde;

·        Bij voorkeur alle deuren open zetten / verwijderen anders zoveel mogelijk via de voet te bedienen;

·        Luchtkwaliteit monitoren op CO2 (max 800 ppm) bij te hoge concentratie CO2 ga je elkaars uitwasemingen inademen met alle mogelijke gevolgen van dien. Dus CO2 boven 800 ppm mensen uit de ruimte en luchten;

·        Zorg voor goede ergonomische thuiswerkplekken (arbo wet);

·        Zet waar mogelijk stewards (safety host) in om (vooral in het begin) alles te blijven uitleggen en herhalen.

Gebouwentoegang:

·        Gebruik zoveel mogelijk automatische schuifdeuren;

·        Automatische Draaideur bij voorkeur permanent open en anders niet meer dan 1 te gelijk(eventueel meer indien groot genoeg om afstand te houden). Bij de toegang staat bij voorkeur een steward die dit uitlegt. Bij de entree staat een bord die dit aangeeft. Stickers op de ramen laten zien met hoeveel je in de draaideur mag staan;

·        Handmatige draaideur. Bij voorkeur geheel open zetten en anders op slot en nooddeur gebruiken;

·        Normale deur, bij voorkeur deur continu openhouden of steward bij de deur die de deur voor bezoekers (voornamelijk op scholen) openhoudt. Eventueel kan gekozen worden om ervoor te zorgen dat de deur niet in het slot valt en met de voet te openen is.

·        Bij voorkeur een aparte ingang en een aparte uitgang creëren; let hierbij op dat een nooddeur in de basis niet als reguliere in- of uitgang mag worden gebruikt. Let op de draairichting bij voorkeur alles naar buiten toe te openen (voet);

·        Spreid gedurende de dag het gebruik en bezoek. Wij kunnen ons voorstellen dat de klassen gesplitst worden om te kunnen garanderen dat er minstens 1,5 meter afstand gehouden kan worden.

·        Stickers op ramen, stickers op de grond plus informatie bord bij de eerste entree (per verdieping);

·        Borden plaatsen met uitleg regels mbt 1,5 meter regels op meerdere plekken in het gebouw;

·        Desinfectieapparaat plaatsen bij entree en eventueel uitgang. Uiteraard zoveel mogelijk handsfree;

·        Eventueel stewards/medewerkers in de hal op een goed zichtbare plek in de loop plaatsen bij een informatie desk/kiosk;

·        steward plaatsen die temperatuur van bezoekers opmeet om zo te kunnen bepalen of je wel het gebouw in kan. Dit moet d.m.v. infrarood thermometer.

Receptie

·        Corona informatie kiosk creëren;

·        Alleen mensen toelaten die er ook daadwerkelijk behoren te zijn. Geen bezoekers;

·        Stickers op de grond plakken waar je achter moet blijven staan. Of op een andere manier duidelijk maken;

·        Plastic bord plaatsen waar de dames of heren achter zitten;

·        Voor de receptie gastvrouwen/heren plaatsen die bij drukte de mensen kunnen spreiden kan dezelfde zijn als die de deur en de toegang regelt.

Koffieapparaat en alle andere apparaten die vaak gebruikt worden (kopieer, intercom, kassa, telefoons, grote kantoorartikelen (repro)):

·        Bij elke apparaat disinfectie en gebruikshandleiding ophangen;

·        In plaats van desinfectie kunnen het ook doekjes/whipes zijn. Vooraf en na gebruik schoon maken;

·        Koffie barista mannen/vrouwen inhuren die koffie voor je zetten bij voorkeur met koffiekar;

·        Een steward/ gastvrouw/ gastheer die apparaat bediend of voortdurend op de dag schoonmaken (door schoonmaker of medewerkers);

·        Stickers op de grond waar mensen achter moeten blijven staan als iemand koffie haalt of een apparaat bediend.

Gebruik toiletten:

·        Bij voorkeur een toilet steward die schoonmaakt en de bezetting reguleert;

·        Werken met een soort stoplicht om te bepalen hoeveel mensen er in een toiletruimte zijn als optie van toilet steward niet kan;

·        Overal voldoende desinfectans;

·        Aanschaf seatcleaners voor toiletten;

·        Meerdere keren een toiletronde uitvoeren op de dag (minimaal 2x per dag);

·        Toiletten sluiten om te voorkomen dat er meerdere mensen tegelijk om de wastafel staan;

·        Urinoirs sluiten zodat je meer ruimte krijgt (om en om);

·        Sensorkranen aanschaffen of kranen met grote hendel te gebruiken met papier;

·        Papierenhanddoeken automaten (dispensers ophangen ipv luchtdispensers);

·        Stickers op deuren om het beleid uit te leggen;

·        Overal extra prullenbakken plaatsen en vaker legen (bij voorkeur prullenbakken met voetbediening plaatsen);

·        Tissue toiletpapier ipv rollen toiletpapier zodat niemand onnodig toiletpapier kan aanraken;

·        Handschoenen of tissues neerleggen waarmee bezoekers de toiletdeuren kunnen openen en om de toilet mee door te spoelen;

·        Sensorzeep dispensers of (omgebouwde) elleboog dispensers

·        Calamiteitenplan opstellen wat te doen bij een ongelukje op het toilet? Hoe snel komt de schoonmaak dan? Wie doet dat? Hoe reinig je dat?

·        Dagelijks desinfecteren van handgrepen, deuren, drukknoppen toiletten, vloeren, tegels.

Scholen

·        Opstellen calamiteiten plan en omgangsregels;

·        Lesgeven in kleine groepen rekening houdend met 1,5 meter;

·        Looproutes bedenken (met de klok mee) en in- en uitgang maken, 1 trap op en een andere trap neer. Éénrichtingsverkeer;

·        Middelbaar onderwijs roostertijden aanpassen. Eventueel langer doorgaan tot en met 18 uur. Voor basisscholen gespreide entree, tussen 8 en 9 en/of een ochtend en een middaggroep;

·        Gespreide pauzes / speelkwartier;

·        2 x per dag doorlopend lokalen schoonmaken inclusief horizontale gedeelte als tafels/bureaus;

·        In elk lokaal desinfectie dispensers/ zeep dispensers met elleboog bediening ophangen;

·        Papierenhanddoeken gebruiken;

·        Sensorkranen aanschaffen;

·        Stickers op de vloer: houd rekening met kinderen die niet kunnen lezen dus duidelijke plaatjes;

·        Cirkelsticker rond het bureau van de juf/ meester;

·        Voor alle vaste computers een medisch toetsenbord en muis aanschaffen;

·        Indien toetsenbord hoezen niet mogelijk zijn vaste toetsenborden/ muizen vervangen door (persoonlijke) draadloze. IT oplossing bedenken dat iedereen met zijn “eigen” toetsenbord aansluit op een vaste computer;

·        Schoolpleinen bestickeren / pleinstewards inzetten dit kunnen leerlingen zijn van de hogere klassen;

·        Schoolplein indelen in “segmenten” dit kan d.m.v. stickers;

·        Klimtoestellen uit elkaar zetten. Niet meer allemaal bij elkaar om groepsvorming te voorkomen;

·        Fietsenstalling anders indelen en fietsenstalling protocol maken ook hier looproutes;

·        D.m.v. sensoren laten zien hoe de luchtvochtigheid/ CO2 in een lokaal is;

·        Digitaal les geven zal vlucht krijgen. school moet camera’s aanschaffen, wifi versterken, online portal opzetten om documenten veilig achter te laten;

·        Kan er digitaal les worden gegeven waarbij kinderen zich verzamelen bij een klasgenoot. Telkens dezelfde en niet meer dan drie;

·        Digitaal les geven zal de werkplek van een docent gaan veranderen. Dus andere soort stoel, digitaal bord i.p.v handgeschreven die direct uit te lezen is door de internet gebruikers;

·        Kantinewachten/stewards instellen;

·        Geen automaten hebben waarop je moet drukken om snoep/ koffie uit te krijgen. dus overstappen op “ouderwetse” verse koffie van een koffie juffrouw of zelf meenemen;

·        Op VMBO scholen waar een koksopleiding/ bakkersopleiding maken zij vers eten wat kan worden verkocht in de kantine;

·        Advies is om af te stappen van de “traditionele” schoolvakanties. Ga werken aan de hand van uren en bepaal zelf per school of student wanneer je op vakantie gaat;

·        Buiten gymmen stimuleren en dan geen contact sporten;

·        Kleedkamers voor het sporten sluiten/ sportkleding heb je al aan als je naar school komt;

·        Plasticscherm plaatsen waarachter de juf meester les geeft.

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.