opc_loader

Wensenlijst

Weer veilige toegang tot kantoor

Weer veilige toegang tot kantoor

Weer veilige toegang tot kantoor

Langzamerhand zullen er weer steeds meer kantoorpanden opengaan voor hun medewerkers en bezoekers. De heropening kan uiteraard alleen plaatsvinden wanneer dit veilig en gericht op de nieuwe ‘anderhalvemeter-samenleving’ gebeurt. Maar wanneer is deze toegang tot uw kantoorpand weer veilig?

Ga op kantoor werken op afspraak

Dat de panden weer geopend worden, betekent helaas niet direct dat de bezetting terug kan gaan naar hoe het eerder was. Denk vooraf goed uit hoe dit er voor de medewerkers en bezoekers uit moet gaan zien. Gaat er bijvoorbeeld gewerkt worden in vaste teams die op bepaalde dagen naar kantoor mogen komen? Of moet er een reserveringssysteem komen voor de beschikbare plekken op kantoor?

De 1,5 meter afstand kunnen houden is natuurlijk een vereiste bij toegang verlenen tot het pand. Train vooraf uw medewerkers hierop, zodat zij deze afstand zullen houden en elkaar hier op kantoor ook op kunnen aanspreken wanneer dit niet goed gebeurt.

Daarbij komt uiteraard ook kijken dat medewerkers en bezoekers alleen het gebouw in mogen wanneer zij absoluut geen klachten hebben en zich aan de algemene regels (zoals geen handen schudden) houden.

Minimale hygiëne eisen voor heropening pand

Om het kantoorpand te kunnen openen, heeft het RIVM een aantal algemene hygiënerichtlijnen opgesteld, waarbij nog wel rekening gehouden moet worden met eventuele aanvullende maatregelen vanuit eigen richtlijnen of (arbeidsomstandigheden) wetgeving van de sector. Deze algemene hygiënerichtlijnen zijn als volgt:

  • Laat medewerkers en bezoekers bij binnenkomst hun handen wassen, bij voorkeur met water en zeep. Wanneer dit niet mogelijk is kunt u een handgel aanbieden.

  • Voorzie de toiletten van voldoende zeep en papieren handdoekjes.

  • Reinig handcontactpunten, denk aan deurklinken, trapleuningen, touchscreens, etc., meerdere keren per dag.

  • Reinig ook andere gebruiksoppervlaktes als stoelen, tafels en toiletten meerdere keren per dag, indien nodig door te investeren in extra schoonmaakpersoneel.

  • Reinig iedere dag wanneer het kantoor geopend geweest is, het gehele pand volgens het schoonmaakprotocol. 

  • Ventileer de ruimtes goed, door bijvoorbeeld regelmatig ramen open te zetten.

Bepaal welke ingangen gebruikt mogen worden

Wanneer het kantoorpand van meerdere ingangen is voorzien, is het belangrijk om te bepalen welke ingangen wel of niet in gebruik genomen mogen worden. Door niet alle ingangen in gebruik te nemen, is het aantal bezoekers in het pand beter te controleren, is de looproute gemakkelijker te bepalen én hoeft u niet elke ingang te voorzien van de nodige desinfecteermiddelen. Zorg ervoor dat dit vooraf wel goed gecommuniceerd wordt naar de medewerkers en bezoekers. 

Om de 1,5 meter afstand te waarborgen, zijn looppaden vanaf de ingang naar de werkplekken en naar de uitgang van het pand een goede houvast. Dit kan gemakkelijk gecreëerd worden met behulp van lijnen en stickers op de vloer.

Hoe worden deuren geopend?

Naast dat het verstandig is om niet alle ingangen van het pand in gebruik te nemen, is het ook belangrijk om na te denken over de deuren binnen het pand. Is het namelijk nodig om alle deuren dicht te doen? Wanneer u zoveel mogelijk deuren (bijvoorbeeld met behulp van een deurstop) open laat staan, zijn dat weer minder handcontactpunten. Als het niet werkbaar is om sommige deuren open te laten staan, voorzie deze dan van hulpmiddelen om deze bijvoorbeeld met de elleboog gemakkelijk te kunnen openen of plaats automatische deuren. Op deze manier worden zoveel mogelijk ‘touch surfaces’ vermeden.

Kunt u hulpmiddelen gebruiken voor veilige toegang tot uw kantoorpand? Bekijk dan hier ons aanbod!

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.