opc_loader

Wensenlijst

Het nieuwe normaal voor kantoren

Het nieuwe normaal voor kantoren

Het Nieuwe Normaal voor kantoren

Het is een illusie te denken dat we in deze tijd van corona beperkingen en maatregelen kantoren weer ‘gewoon’ kunnen heropenen. Het Nieuwe Normaal, zoals de overheid de anderhalve-meter-samenleving onlangs definiëerde, is bijvoorbeeld één van de maatregelen die op ieder kantoor doorgevoerd moet gaan worden. Maar hoe ga je hier binnen jouw kantoor omgeving nu mee om? Wat zijn de must haves en wat zijn de nice to haves? En hoe zorg je voor een veilige kantoor omgeving voor iedereen? 

Wat is het Nieuwe Normaal of de anderhalve meter samenleving?

Het Nieuwe Normaal - of de anderhalve-meter-samenleving - is de naam die de overheid heeft gegeven aan de gewenste omgangsnormen die de komende periode benodigd zijn om de impact van het coronavirus te beperken. Het definieert de afstand die we van elkaar moeten houden, om de besmettingen van het Corona-virus te beperken en in toom te houden. Door anderhalve meter afstand te houden, voorziet de overheid een vermindering van de druk op het zorgstelsel én een mogelijke herstart van het MKB en daarmee de economie. 

Met het Nieuwe Normaal beoogt de overheid:

  • … de druk op de zorg te verminderen;
  • … de economie weer op te starten;
  • … een coronaveilige (werk)omgeving te creëren.

Het Nieuwe Normaal voor kantoren

Het lijkt een onmogelijke klus. Anderhalve meter afstand van elkaar bewaren, teneinde het aantal besmettingen te minimaliseren en op de lange termijn COVID-19 de kop in te drukken. 

In deze blog behandelden wij al een flink aantal aspecten waaraan een kantoor moet voldoen om te voldoen aan het Nieuwe Normaal. Onderstaand de belangrijkste aspecten om goed over na te denken als je overweegt je kantoor te heropenen. Veiligheid, hygiëne en gezondheid zijn hierbij de belangrijkste pilaren waarop een coronaveilige werkomgeving gestoeld zou moeten zijn.

Voorzie apparatuur van een veilig gebruiksadvies

Kantoren staan vol met apparatuur die door meerdere personen gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan de telefoon, de printer en de intercom. Maar ook de waterkoker en het koffiezetapparaat zijn een veel gebruikt apparaat in het dagelijkse kantoorleven. Voorzie deze apparatuur van een herzien gebruiksadvies, waarbij zowel hygiëne als afstand bewaren de belangrijkste adviezen zijn. 

  1. Plaats voor hygiëne een handpompje met desinfectiemiddel, zodat voor/na het gebruik het apparaat én de handen gereinigd worden. Safety first, ook bij gebruik van de waterkoker en het koffiezetapparaat.
  2. Plaats een 1,5 meter markering rondom de apparatuur, zodat de afstand in alle gevallen bewaard wordt. 

Tip: Om jouw koffie- en theefaciliteiten nog veiliger en hygiënischer te laten verlopen kun je ook een barista inhuren en/of een Quooker kraan plaatsen en uiteraard je ‘eigen’ servies meenemen

Verspreid start- en werktijden van medewerkers

Bureaus en werkplekken dienen in de anderhalve-meter-samenleving minimaal 1,5 meter uit elkaar te staan. Dat betekent over het algemeen dat ieder kantoor een flinke vermindering, soms zelfs tot 60%, ziet in de beschikbare capaciteit. Om een coronaveilige werkplek te garanderen, bieden wij Coronaveilig Kantoor Pakketten aan met handige hulpmiddelen als grondstickers, een deurhaak en desinfectiemiddel. Zo wordt het een fluitje van een cent om een veilige werkomgeving te creëren.

Om een veilige werkomgeving te creëren ten tijde van Het Nieuwe Normaal, adviseren wij om thuiswerken te blijven stimuleren en ochtend- en middagploegen te creëren op de openingstijden van kantoor. Laat bijvoorbeeld een groep van 8:00 - 12:00 op kantoor werken én creëer een ploeg die van 13:00 - 17:00 werkt - of wissel per dag. In de tussentijd kan een schoonmaker de werkplekken desinfecteren, zodat de nieuwe ploeg op een veilige werkomgeving aankomt.

Tip: Gebruik persoonsgebonden apparatuur. Dus iedereen een eigen toetsenbord en muis, die ook thuis gebruikt kunnen worden. Werk daarbij ook zoveel mogelijk met wegwerpartikelen voor bijvoorbeeld koffie of thee, of beter nog geef iedereen een persoonlijke mok die ook mee naar huis genomen kan worden.

Vergeet de sanitaire voorzieningen niet!

Als laatste is het belangrijk om ook de sanitaire voorzieningen op kantoor niet te vergeten. Enerzijds in het gebruik, maar anderzijds is hier hygiëne ook een belangrijke factor. Zorg voor een aantal zaken:

  • Gebruik papieren handdoekjes
  • Sluit urinoirs om en om, om tussenruimte te creëren
  • Voorzie in handschoenen of tissues, waarmee bezoekers de toiletdeuren kunnen openen en om de toilet mee door te spoelen
  • Gebruik zeepdispensers met een sensor of een elleboog dispensers
  • Plaats extra prullenbakken met voetbediening
  • Voorzie in seat cleaners voor toiletten.

Tip: Indien je een grotere kantooromgeving hebt, gebruik een steward die voorkomt dat teveel mensen van de toiletruimte gebruik maken én die zorgt voor grondige schoonmaak na ieder toiletbezoek.

Vergeet ook deze praktische corona maatregelen niet

Ondanks de maatregelen die je treft, kan het natuurlijk voorkomen dat deze niet altijd nageleefd worden. Eén top drie van belangrijkste adviezen is dan ook:

  1. Communicatie
  2. Communicatie 
  3. Communicatie.

Voordat je je kantoor weer opent zijn een herzien calamiteitenplan en vernieuwd omgangsregels van groot belang. Stel eventueel medewerkers aan die hier ook extra op letten én corrigeren bij ongewenst gedrag.

Om heropening van je kantoor te kunnen heroverwegen dienen er in de anderhalve-meter-samenleving in ieder geval geregeld te zijn:

  • Begin met een grondige start schoonmaak van kantoor;
    Vergeet ook bureaustoelen, armleuningen, trapleuningen, deurklinken en de lift niet!
  • Voldoende tussenruimte tussen werkplekken;
  • Creëer looproutes (met de klok mee) om confrontaties te vermijden;
  • Ontwikkel een lift protocol en werk daarbij met grondstickers;
  • Stimuleer dan medewerkers met de fiets komen en gebruik vervolgens parkeerplaatsen om meer parkeerplaatsen (met voldoende ruimte) te creëren voor fietsen;
  • Stel uw luchtinstallatie opnieuw in, om een continue aanstroom van verse lucht te creëren.

Ondersteuning nodig?

Naast praktisch advies over het implementeren van een coronaveilige werkomgeving in de anderhalve-meter-samenleving, ten tijde van Het Nieuwe Normaal, voorzien wij in een aantal standaardpakketten om jouw kantooromgeving corona proof te maken. 

Aanvullend werken wij met een breed netwerk aan partners. Zij ondersteunen bijvoorbeeld met het ontwikkelen van de omgangsnormen, het opnieuw instellen van de luchtinstallatie, de schoonmaak en/of het leveren van extra (schoonmaak) personeel/stewards. Neem vrijblijvend contact met ons op om uw mogelijkheden/wensen te bespreken.

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.